fredag 2 maj 2008

En helt förlorad matematisk generation



Mängdläran är den del av matematiken som sysslar med mängder. I Sverige infördes mängdläran på 1960-talet i skolmatematiken av en grupp ganska verklighetsfrämmande universitetsmatematiker. Den fick till en början en stor plats i undervisningen, också i grundskolan, men är numera i stort sett borttagen. Man brukar säga att den generation barn och ungdomar som tvingades på Mängdläran blev en förlorad matematisk generation. Man brukar också säga att vi människor lär oss av vår historia trots att det visat sig att vi ingenting lärt av vår historia. Skälet är att vi så gärna vill tro att tidens profeter är så ofelbara att vi själva kan sluta tänka för att helt förlita oss på den kloka profetens klara syn om tillvarons problemlösningar. Jörgen Lycke menade att det bedrägliga var som getaben i heliga relikskrin. Det enda jag kan säga är:
Tänk själv och akta er för falska profeter och falska lärare!

2 kommentarer:

Anonym sa...

I enkelhetens namn måste jag säga att det varken behövs goda eller onda profeter eller nåt annat skit för att uppfostra ett barn till att leva sitt liv enbart efter ett sunt tänkande eller ett sunt förnuft. Det behövs bara föräldrar som tar ansvar för sina barn. Men å andra sidan är ingen förälder idag garanterad att ens barn blir som man själv har tänkt sej. Matematiska uträkningar i grundskolan eller ej. Det spelar liksom ingen roll.
Du är aldrig garanterad som förälder, att ditt barn trots god utbildning i grundskolan, ska klara sej undan tråkigheter i livet. Mängdlära eller ej. Skit samma. Det kan gå hur illa som helst ändå.
Kram
/Elisabeth

Anonym sa...

Du skriver:
Men å andra sidan är ingen förälder idag garanterad att ens barn blir som man själv har tänkt sej.

Det enda jag kan svara dig är:
Om stenåldersbarnen hade gjort som deras föräldrar ville att de skulle göra hade vi fortfarande levt kvar på stenåldern. I grottor utan centralvärme eller ens en spis eller en tvättmaskin :-)