fredag 4 juli 2008

I en bostadsrättsförening beslutar styrelsen



För ett par dagar sedan, den 3 juli, kom en bil med Robins nya vitvaror. Det var en stor flyttbil som levererade kyl, frys och spis. Det var trångt på uppfarten eftersom bostadsrättsföreningen som Robin bor i just har slutfört en stor upprustning av tillgängligheten till de boende. Styrelsen menar att det nya arrangemanget måste få fungera en tid innan de kan utvärdera det hela. Under tiden får de boende kånka sina vitvaror för hand till bestämmelseplatsen eftersom lastbilar inte kan forcera det nya arrangemanget utan att riskera att köra sönder både sånt som står eller ligger i vägen. Jag tyckte lite synd om både chaufförerna och Robins grannar, för när hon ringde en person i styrelsen och berättade att flyttbussen inte kunde backa in utan risk, svarade den personen: ”Vad har den där att göra?” Frågan var naturligtvis adekvat och befogad :)

Fröken Robinson

Eftersom styrelsen i Robins lilla bostadsrättsförening menar att syftet med det trånga utrymmer varit att bryta den ”autostrada-liknande” infarten till huset samt att försvåra något för biltrafiken där, så tog jag fram kameran för att kunna visa Robin att styrelsen nått sitt mål. Bostyrelsen har med råge försvårat biltrafik. Nu ser jag fram mot den dagen då någon av Robins grannar skall flytta till en annan plats i livet. Då skall jag ha kameran till hands. Det lär väl bli ett himla bärande om 35 kubik möbler och andra inventarier skall bäras för hand till flyttbilen.

Klicka på bilden om du ser dåligt

Fast visst är det märkligt hur bostadsrättsföreningar fungerar eftersom en annan flyttbil, redan den 13 februari kraschade en refug som byggts för att försvåra tillgängligheten för Robin och de andra boende. Själv tycker jag att det alltid är bättre att tänka efter före än efter. Man måste alltid veta vart man ska för annars kan man hamna någon annan stans.

4 kommentarer:

Anonym sa...

*skrattar*
"arrangemanget måste få fungera en tid"
det verkar som om arrangemanget inte fungerar ens i nutid :-)

Anonym sa...

Det är ju fan inte klokt! Folk måste ju kunan flytta IN i deras bostäder - vad är dom annars till för?!

När jag flyttade senast fick jag parkeringsbot på flyttbilen, för att vi stod där i mer än de 10 minuter som det är lovligt. Men hur i helskotta ska jag få ut alla möbler och bära upp dem till lägenheten, utan hiss, på tio miuter? Överklaga gick inte iaf.

Anonym sa...

Aldrig mer bostadsrätt.
Jag sålde och flyttade tillbaka till en lägenhet i Fruängen.
Nu är det bara att lyfta luren om någonting är fel.

Max Hobstig sa...

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka.