onsdag 11 juni 2008

Gustaf Fröding och Antonio Ligabue

Klicka för att förstora bilden

Kärleksvisa av Gustaf Fröding: Jag köpte min kärlek för pengar, för mig var ej annan att få, sjung vackert, I skorrande strängar, sjung vackert om kärlek ändå. Den drömmen, som aldrig besannats, som dröm var den vacker att få, för den, som ur Eden förbannats, är Eden ett Eden ändå.

Igår kom jag att tänka på ett par märkliga gamla tokstollar som båda trots all sin galenskap blivit geniförklarade. I alla tider har det funnits människor som avvikit från den gemensamma normen. Några av dessa original har trots sin galenskap blivit högt älskade och världsberömda! Privat var det värre. Bara en sån liten sak som att någon gång i livet få uppleva en öm och intim närhet till en egen älskad kvinna ratades dem.

Och ändå gav de oss andra, så mycket skönhet i dikt och färg! De fagra fruntimren tillägnar jag därför målaren Antonio Ligabue och diktaren och nationalskalden Gustaf Fröding som båda ur Eden förbannats.

Inga kommentarer: