söndag 8 juni 2008

Egentligen är det rätt härligt att leva



Det här med bibeln, psalmboken och den hederliga gamla tidegärden är rätt krångliga nu för tiden. För att inte tala om allt modernt flum de har för sig i svenska kyrkan. Nu skall man vara polare med både Gud och Jesus. Inte undra på att gamla pirater känner sig alldeles vilsna när de går i land för att försöka hitta tillbaka till sin barnatro. Inte ens Fader vår är som den var när jag var liten. Det är precis som om man inte skall förstå längre. Men mig sätter man inte på pottkanten, för jag kan räkna både position och distans och räkna ut när planeten Jupiter lyser in genom mitt nyckelhål. För så mycket kan jag säga och lova: Ge mig en fast punkt och jag skall rubba jorden. Om du vågar kan du ge mig två fasta punkter, så skall jag räkna ut både den ensamma singulariteten och orsaken till det folktomma universums. Om du mot förmodan vågar ge mig tre fasta punkter skall jag bevisa om Gud, Fader vår, finns eller ej.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vad menar du med flum i kyrkan?

Anonym sa...

För länge sedan växte jag upp nära en präst i Kärna församling. Jag kallade honom alltid farbror Arnold. Idag skulle jag ha kallat honom fader Arnold. Det jag minns mest av farbror Arnold var de långa vita flikar som hängde ner från hans prästkrage och hans långa svarta ämbetsrock. Men mest minns jag hans auktoritet, kunskap och vänlighet. Det var mycket jag lärde av farbror Arnold. Det är ofta jag tänker på honom och jag har många minnen kvar efter honom.

Senare i livet träffade jag Ingwar Hector på Hjelmseryd. Honom kallade jag alltid fader Ingwar. Av honom lärde jag mig också väldigt mycket. Men det enda reella minne jag har efter fader Ingwar är hans gamla "Handbok för Svenska kyrkan". Den underbara skatten ligger på mitt nattduksbord.

Under många år i förskingringen sökte jag min borttappade barnatro. Ett tag trodde jag att jag funnit den heliga graalens barndomskyrka. Men jag hade åter tagit fel väg i livet. Idag inser jag att farbror Arnold och fader Ingwars kyrka är borta för alltid. Den kyrka och den tro de gav mig finns inte längre

Psykos sa...

Hej!
Jag har två nya inlägg på sidan.. skriv gärna inlägg! jag behöver dig och dina tankar!
Kram Psykos!